Ankomst
Kode
Søk

Turer i skog og fjell

Tar du gondolen opp til Mosetertoppen har du et godt utgangspunkt for fotturer i mark og fjell. Mulighetene er mange, her har du noen forslag til ruter.

Tur 1
Rundtur, ca. 4–5 timer

Gondoltoppen – råket til Mosætra – sti gjennom skogen til Nysætra – følg vegen 500m til Snuen – sti over Hafjelltoppen (1069) til Pellestova – fra Pellestovea 400m bilveg retning Hita – sti inn til venstre – følger sti til kryss Hitråket – ta til venstre følg Hitråket tilbake til Mosætra og Gondolen.

Tur 2
Rundtur, ca. 2–2,5 timer

Gondoltoppen – følg lysløype forbi Utsikten – ta av fra lysløypa 400m etter Utsikten – følg Mosjøledningen til Moksjøoset (sykkelstien) – ta sti til høyre før oset – følg stien (som krysser Hitråket) til Buåsen – videre over Nysætra sti gjennom skogen til Mosætra og Gondolen.

Tur 3
Rundtur, 2 timer

Gondolen – Mosætra – følg traktorveg til Buåsen – over Nysætra – gjennom skogen til Mosætra og gondolen.

Tur 4
Rundtur, dagstur

Gondoltoppen – Mosætyra – traktor­veg til Hitråket – følg dette til Hita – videre sti til Hitfjell – sti litt tilbake til Rondanestien – følg denne til Reinsfjell – Pellestova – over Hafjell­toppen via Nysætra – sti gjennom skogen til Mosætra og Gondolen.

Tur 5
Fra Gondolen ned i bygda, 2,5 timer

Gondolen – Mosætra – Utsikten – lysløype nedover til Portalen – lysløype opp til stadion – sti inn til Mosåa med div fossefall – sti langs denne – inn på Mosetervegen bilveg et stykke – fra Dalan Grus sti gjernnom skogen til Berge – merket sti til Moe – sykkelveg sydover til sti / løype ned til Alpinsentertet. Retur til med gondolen.